Hoppa till innehåll

Broar I Betong Och Stål

Vi utför tätskikt på broar av betong och stål. Vi följer AMAs krav och regler och de traditionellt förekommande varianter av tätskiktslösningar.

På nya broar utförs tätskikten i huvudsak i två varianter.

· Mastix på väv. Väven läggs närmast konstruktionsbetongen på farbanan och utgör ett gasutjämnande skikt så att betongen kan ”andas”. Ovanpå väven läggs en gjutasfaltmastix. Vid högre trafikmängder läggs även ett lager av beläggningsgjutasfalt som ett bind- och justeringslager. Fördelen med konstruktionen är att blåsbildning är sällsynt. Arbetena är väderkänsliga, men jämfört med andra tätskiktslösningar klarar man lättare av en varierad väderlek.

· Primer och matta. Betongfarbanan blästras först och därefter appliceras en MMA-primer. Därefter svetsas bro-mattor på farbanan så att hela mattan sitter fast mot underlaget. Vanligen läggs även ett lager av beläggningsgjutasfalt som ett bind- och justeringslager. Samma princip gäller för såväl betongbroar som för stålbroar. Arbetena är känsliga för väderlek och temperaturer. För att säkra upp bästa resultat rekommenderar vi väderskydd.

På äldre broar som renoveras är det vanligast med ”Mastix på väv” som tätskiktslösning.