Nyheter
2023 är för oss i Bitumenteknik ett magiskt år!
Vi har utmanat oss själva med en stor orderbok och med fin laginsats, kämpaglöd har vi nått alla våra målbilder och leveranser till våra kunder. Våra fina medarbetare ställer upp i vått och torrt och vi har verkligen fått anpassa oss efter samt kämpa mot väderleken i ett år med ovanligt mycket nederbörd. Vi är tacksamma för alla kunder och medarbetare som bidragit till att 2023 blivit ett magiskt år.
Vi har utmanat oss själva med en stor orderbok och med fin laginsats, kämpaglöd har vi nått alla våra målbilder och leveranser till våra kunder. Våra fina medarbetare ställer upp i vått och torrt och vi har verkligen fått anpassa oss efter samt kämpa mot väderleken i ett år med ovanligt mycket nederbörd. Vi är tacksamma för alla kunder och medarbetare som bidragit till att 2023 blivit ett magiskt år. Med stor tillfredställelse går vi nu på ledighet och stänger vi firman över långhelgerna, 22/12 – 7/1. Redan nu ser vi fram emot ett nytt år. Vi hoppas på att blir fler montörer till våren och att vi kan växa lite. Vi ska vässa till målbilden och göra bra ifrån oss även 2024! Vi önskar alla kunder och medarbetare en God Jul och Ett Gott Nytt År!
Två nya lastbilar
E18 Köping-Västjädra
Nu är arbetet med montering av tätskikt i gång på broarna mellan Köping och Västerås åt Entry AB. Arbetsmomenten vi på Bitumenteknik utför är blästring, mastix på väv och sedan 50 mm gjutasfalt.
Tätskiktsarbetena beräknas pågå till och från under 2 år.
Nya maskiner för bästa kvalité!
Lagom till våren och behovet av att större mängder gjutasfalt skall levereras ut till våra projekt kom vår nya transportkokare. - Det blir i en bra tidpunkt när vår orderbok växer i takt med att Bitumenteknik växer, säger Lars - Gjutasfalt är en känslig produkt och en färskvara som behöver hanteras i alla steg med god kunskap och förnuft för att den skall bibehålla rätt kvalitet hela vägen ut till arbetsplatsen.
Lagom till våren och behovet av att större mängder gjutasfalt skall levereras ut till våra projekt kom vår nya transportkokare. - Det blir i en bra tidpunkt när vår orderbok växer i takt med att Bitumenteknik växer, säger Lars - Gjutasfalt är en känslig produkt och en färskvara som behöver hanteras i alla steg med god kunskap och förnuft för att den skall bibehålla rätt kvalitet hela vägen ut till arbetsplatsen. Vår filosofi är att alltid ge våra kunder bästa kvalitet på våra tätskikt. Därför är det helt naturligt för oss att köpa nya maskiner och fordon vart efter behovet uppstår, och så att vi ger oss själva goda förutsättningar att leverera bästa kvalitet. Det ger även andra positiva effekter för oss internt där nya maskiner och fordon skapar en god arbetsmiljö, trivsel och en bra effektivitet. Vi är glada över att vi får en högkvalitativ asfalt från leverantör samt att vi har bra chaufförer från ett bra åkeri vilka har god kunskap i att ta hand om gjutasfalten från asfaltverket till arbetsplats.
Föredrag hos Asfaltskolan
Den här veckan fick vi möjlighet att berätta om och visa upp vår metod Bandförsegling med specialmastix på Asfaltskolans kurs -Förebyggande och avhjälpande beläggningsunderhåll-
Vi fångade elevernas intresse och det var många trevliga personer som hade frågor till oss.
Tack Asfaltskolan för möjligheten att få visa upp våra populära och långlivade reparationer som tål höga trafikmängder.
Laga vinterns potthål med gjutasfaltmastix
Kontakt för beställning
070-2033422
Under januari-mars brukar det komma potthål på vägar och gator när väderomslagen och temperaturen växlar ofta. Vid plusgrader tränger vatten ner i vägytans håligheter och vid minusgrader utvidgas vattnet när det fryser.
Under januari-mars brukar det komma potthål på vägar och gator när väderomslagen och temperaturen växlar ofta. Vid plusgrader tränger vatten ner i vägytans håligheter och vid minusgrader utvidgas vattnet när det fryser. Vattnets frys-tö i kombination med trafiken gör att skador på asfalten lätt och snabbt uppstår när vägbanorna ständigt är blöta. Mest påtagligt är det efter en period med kallgrader och ett omslag till mildväder, då slår hålen ofta upp riktigt snabbt. Ett bra sätt att snabbt och smidigt sätt är att laga skadorna med gjutasfaltsmastix. Man gör en reparation av hög kvalitet genom att smälta ner mastix-kakor och fylla upp den rengjorda och torkade skadan. Innan mastixen svalnar strös överytan av med stenmaterial för att säkerställa god friktion. Inom kort när materialet är kallt, är reparationen trafikerbar och den kommer att hålla länge oavsett trafikmängd. Det är en reparationsmetod som fungerat i årtionden och passar våra vägar och vårt klimat. Vi har ett gäng pallar på lager på vår etablering i Kvinnerstatorp/Dylta strax norr om Örebro. Vi kan även ordna med leverans till ert förråd. Kontakt för beställning lars.halldin@bitek.se alt 070-203 34 22 Terranor utför ett omfattande trafiksäkerhetshöjande arbete mellan Säter och Romme på uppdrag av Trafikverket. Arbetet syftar till att byta ut det äldre vajerräcket till ett nytt mittbalkräcke på 2+1 vägen. Bitumentekniks uppdrag är att gjuta fast de nya stolparna i den befintliga asfalten samt fylla upp hålen efter de gamla stolparna med gjutasfalt. - Lars säger "Utmaningen är att med bästa effektivitet nyttja nattens timmar att hinna med sån många fyllningar det går för att sträckan skall bli klar före vintern samt minimera trafikstörningarna, allt detta samtidigt som kvalitet uppnås. Vi är glada över förtroendet Terranor gett oss och vi gör allt för att möta förväntningarna”.
Terranor RV70
Vi hjälper Terranor på Rv70 söder om Borlänge med att fylla gjutasfalt runt nya mitträckesstolpar.
Vi hjälper Terranor på Rv70 söder om Borlänge med att fylla gjutasfalt runt nya mitträckesstolpar. Terranor utför ett omfattande trafiksäkerhetshöjande arbete mellan Säter och Romme på uppdrag av Trafikverket. Arbetet syftar till att byta ut det äldre vajerräcket till ett nytt mittbalkräcke på 2+1 vägen. Bitumentekniks uppdrag är att gjuta fast de nya stolparna i den befintliga asfalten samt fylla upp hålen efter de gamla stolparna med gjutasfalt. - Lars säger "Utmaningen är att med bästa effektivitet nyttja nattens timmar att hinna med sån många fyllningar det går för att sträckan skall bli klar före vintern samt minimera trafikstörningarna, allt detta samtidigt som kvalitet uppnås. Vi är glada över förtroendet Terranor gett oss och vi gör allt för att möta förväntningarna”.
Pampushamnen Norrköping
Vi utför tätskiktsarbeten åt PEAB Anläggning vid deras utbyggnad av Pampushamnen på Händelö strax utanför Norrköping.
Vi utför tätskiktsarbeten åt PEAB Anläggning vid deras utbyggnad av Pampushamnen på Händelö strax utanför Norrköping. Våra arbeten är tätskikt på socklarna och de sker etappvis vart efter kajen byggs ut. Vi är glada för att PEAB Anläggning valt Bitumenteknik till uppdraget och att vi kan bemöta förväntningarna. Den nya hamnen skapar nya möjligheter för staden genom att den tidigare Inre hamnen omvandlas till bostadsområde och att den tunga trafiken i centrum av Norrköping minskas. Samtidigt ökas godskapaciteten, förbättrad logistik och miljömässigt, företags- och samhällsekonomiskt hållbar hamn, vilket är bra för stadens och hela regionens framtida näringslivsutveckling.
Ny order gällande broarna i projekt E18 Köping – Västjädra
Sedan en tid tillbaka har Bitumenteknik gått i kontrakt att utföra tätskitsarbeten på samtliga broar i projekt E18 Köping – Västjädra.
Sedan en tid tillbaka har Bitumenteknik gått i kontrakt att utföra tätskitsarbeten på samtliga broar i projekt E18 Köping – Västjädra. E18 byggs ut till motorväg som knyter ihop nuvarande motorvägsdelar vid Köping och vid Västerås. Nuvarande 2+1-väg omformas samt att en ny vägkropp byggs parallellt med den gamla. På tretton broar kommer vi arbeta med tätskikten. Vår VD Lars –”Vi är stolta över att ha fått förtroendet av kunden Entry att arbeta med en större volym tätskikt. Geografiskt passar det oss bra och det känns skönt att ha återkommande arbeten under de kommande två åren”.
Mängder av brotätskikt
Under våren och sommaren 2022 har vi utfört en bit över trettitalet brorenoveringar i vår geografi. Vi har fått beställning av en mängd olika beställare.
Under våren och sommaren 2022 har vi utfört en bit över trettitalet brorenoveringar i vår geografi. Vi har fått beställning av en mängd olika beställare. En hel del av beställarna har vi tidigare relationer med, men även flera nya beställare har hittat oss under året. Vår platschef Anders säger -”Jag är glad över bredden av kunder som hör av sig gällande broisolering”. Vidare säger Anders -”Vi har kunniga och duktiga tätskiktsmontörer som har ett gott rykte hos kunderna och det känns väldigt tryggt”. Bitumenteknik är erfarna kring broisolering hela vägen från anbud till slutbesiktning. Vi har breda kunskaper och mångåriga erfarenheter av broar vilket är en trygghet för alla parter.
Beröm på slutbesiktning
Parkeringshuset Gasspisen i centrala Örebro har haft slutbesiktning under sommaren.
Parkeringshuset Gasspisen i centrala Örebro har haft slutbesiktning under sommaren. Det var intensiva arbeten med tätskiktsmattor samt färdig yta med gjutasfalt under förra vintern på husets 7000m² stora parkeringsyta. Bitumenteknik fick bekänna färg och jobbade fokuserat med målet att leverera en parkeringsyta av bästa kvalitet. Vår arbetsledare Peter funderar –” Jag blev väldigt glad när besiktningsmannen gav oss särskilt beröm vid slutbesiktningen. Det är kul när positiv återkoppling kommer och jag är glad över vår laginsats”.
Nu är våra nya maskiner i produktion
Vi har investerat i två fabriksnya transportkokare samt två dumprar för transport och utläggning av gjutasfalt.
Vi har investerat i två fabriksnya transportkokare samt två dumprar för transport och utläggning av gjutasfalt. Maskinerna levererades i lagom tid inför vår läggning av färdig gjutasfaltyta i vårt parkeringshusprojekt. Vi har sedan början av december-21 monterat tätskiktsmattorna på merparten av parkeringshusets plan och ramper. Tack vare att våra nya maskiner blev levererade på utsatt tid har vi startat utläggningsarbetet i fas med projektets planering i början av februari. Totalt skall vi transportera och lägga ut 500 ton gjutasfalt under en dryg månads tid. Startveckan för läggning är avklarad och vi känner oss väldigt nöjda med hur allt har fungerat i hela produktionskedjan. Gjutasfalt är en relativt levande produkt och en färskvara som kräver god kunskap och stort engagemang av alla inblandade parter. Vi har en ständigt god dialog med vår gjutasfaltleverantör, som har en jämn och hög kvalitet på sin produkt. Vidare har vi ett gott samarbete med ett åkeri med erfarna chaufförer. Vi är glada över det stora engagemang och kunnande ”förste-chauffören” har varje dag. För att nå en god kvalitet på utlagd gjutasfalt kräver det stor yrkesskicklighet av vår personal. Det är väldigt glädjande hur snabbt alla arbetat ihop sig och med stort fokus lägger ut gjutasfalten till en jämn och fin yta. Samtlig personal i Bitumenteknik har ett målinriktat engagemang och visar upp sitt kunnande på såväl individnivå som i grupp. Hela produktionskedjan med väl fungerande maskiner samt engagerade personer i alla steg ger ett fint slutresultat.
Nya bilen på plats
Idag hämtade vi vår nya Mercedes-Benz Sprinter nystripad och redo för kommande uppdrag inom tätskikt.